Notarissen passeerden in november 152.000 akten. Dat zijn er 14.500 minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Vooral het aantal overdrachtsakten en hypotheekakten daalden fors, respectievelijk 29 en 13 procent. Ook het aantal akten voor de oprichting van een bv daalde sterk, 11 procent. Het aantal testamenten en levenstestamenten stegen daarentegen opnieuw.
Fors meer testamenten en levenstestamenten
Opvallend is dat testamenten en levenstestamenten dit jaar erg in trek zijn. Elk maand neemt dat aantal toe vergeleken met dezelfde maand in 2021. Het aantal testamenten bedroeg afgelopen maand 29.228. Dat zijn er ruim 1.000 meer dan vorig jaar, een stijging van 4 procent. Het aantal levenstestamenten nam nog sterker toe. In november 2021 passeerden notarissen bijna 17.000 levenstestamenten. Afgelopen maand waren dat er bijna 18.500, een stijging van 8 procent.
Vastgoed
Van de respondenten meldt 66 procent een afname van het aantal nieuwe zaken in de vastgoedpraktijk. Bij een derde ligt die afname tussen de 10 en 25 procent. 18 procent meldt een afname van minder dan 10 procent. Bij bijna 10 procent van de respondenten ligt de daling tussen 25 en 50 procent.
Ondernemingspraktijk
Het aantal nieuwe zaken in de ondernemingspraktijk is bij 35 procent van de respondenten gelijk gebleven en bij 35 procent toegenomen. 13 procent meldt een afname. Van de respondenten die een toename melden, signaleert 10 procent een toename van minder van 10 procent. 20 procent meldt een toename tussen de 10 en 25 procent.
Het einde van het jaar komt in zicht en dat betekent dat we vaak even nagaan of alles in onze administratie nog klopt. Zijn alle zaken rondom de woning in orde? Denk je eraan een bedrijf over te nemen komend jaar? Wat als je volgend jaar een nieuwe woning wilt kopen? We zetten de belangrijkste onderwerpen voor je op een rij, zodat je goed voorbereid en met een gerust hart het nieuwe jaar in kunt!
Wonen
- Jubelton per 1 januari 2023 verlaagd
De schenkingsvrijstelling voor een eigen woning wordt vanaf 1 januari 2023 verlaagd en zal per 1 januari 2024 helemaal worden afgeschaft. Dat werd afgesproken in het coalitieakkoord. - Grens NHG hypotheek volgend jaar omhoog
Vanaf 2023 ligt de grens voor een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) op 405 duizend euro. Dat is 50 duizend euro meer dan dit jaar. - Verbouwplannen? Sinds februari is verduurzamen verplicht
Heb je grote verbouwplannen? Sinds 1 februari 2022 kan het zijn dat je je woning tijdens de verbouwing verplicht moet verduurzamen. Sinds die datum geldt namelijk een nieuwe wet.
Ondernemen
- Drie vragen over de verhoogde overdrachtsbelasting voor beleggers
Vanaf 2023 gaat de overdrachtsbelasting voor een woning die je koopt als belegging of voor een bedrijfspand van 8 procent naar 10,4 procent. - Je bedrijf verkopen? Zo zit het met de bedrijfsopvolging
Als je hebt besloten om je bedrijf te verkopen, kun je daarbij verschillende regelingen treffen. Welke regeling je treft, is afhankelijk van de bedrijfsvorm. Het is belangrijk om te letten op de fiscale uitkomsten bij het verkopen van een bedrijf. We zetten de belangrijke informatie per bedrijfsvorm op een rij. - Een bedrijf overnemen: hoe werkt dat?
Ben je van plan een bestaande onderneming over te nemen? Dit heeft zo zijn voordelen, omdat je weet waar je aan toe bent en je hebt meteen een klantenbestand. Toch zijn er ook zaken die je goed moet onderzoeken, voordat je besluit de zaak over te nemen. We zetten de belangrijkste onderwerpen op een rij.
Testament
- Wat regel je met een levenstestament?
Wist je dat er ook een testament is voor mensen die niet meer in staat zijn zelf beslissingen te nemen? Dit is een levenstestament. - Bespreek jouw medische wensen met de dokter
Heb je een levenstestament laten opstellen bij de notaris en staan daar medische wensen in? Vergeet deze dan niet met de eigen dokter te bespreken. - Een samengesteld gezin: denk ook aan het testament!
Wij wijzen je graag op een onderwerp dat vaak niet helemaal duidelijk is: stiefkinderen erven niks van jou, maar daar kun je wel iets aan doen.
De digitalisering van de maatschappij in het algemeen en die van het notariaat in het bijzonder gaat steeds verder. Tegelijk neemt de cybercriminaliteit toe.
Dit kan je zelf doen
Met een paar simpele stappen zorg je ervoor dat je online beter beschermd bent tegen cybercriminelen.
Hoe bescherm je je onderneming tegen cybercriminaliteit?
Heb je al eens nagedacht hoe je je onderneming kunt beschermen? We geven je vijf tips:
1. Zorg voor bewustwording bij medewerkers
Maak al je medewerkers bewust van de gevaren en stel beveiligingsprocedures en protocollen in. Denk daarbij aan instructies over hoe om te gaan met persoonsgegevens, inlogcodes en pincodes, verdachte e-mails, online betalingen en back-ups.
2. Maak back-ups
Maak regelmatig back-ups van je belangrijkste softwareprogramma’s (zoals Windows), je beveiligingssoftware en data, zodat je na een cyberaanval sneller weer aan het werk kunt.
3. Moderne netwerkapparatuur
Maak gebruik van moderne en professionele netwerkapparatuur. Probeer consumentenapparatuur te vermijden.
4. Denk ook aan gevaren buiten het bedrijfsnetwerk
Smartphones, laptops, usb-sticks en generieke usb-portals zijn met name vatbaar voor besmettingen buiten het bedrijfsnetwerk. Zorg er ook voor dat deze beschermd zijn.
5. Vertrouw niet blind op opslagdiensten
Wees je ervan bewust dat ook websites en diensten waarbij bestanden opgeslagen of verzonden kunnen worden, zoals WeTransfer en Dropbox, ook gehackt kunnen worden.
In sommige gevallen, wanneer een naaste overleden is, vragen bepaalde instanties om een verklaring van erfrecht. Dit doen ze zodat ze zeker weten dat jij degene bent waarmee ze zaken mogen doen. Maar wat is die verklaring precies en wanneer heb je hem nodig?
Wat is een verklaring van erfrecht?
In een verklaring van erfrecht staat wie de erfgenamen zijn en wie bevoegd is om namens die erfgenamen de nalatenschap af te wikkelen. Met de verklaring kunnen erfgenamen onder andere aantonen dat zij recht hebben op het banktegoed van de overledene.
Wanneer heb ik een verklaring van erfrecht nodig?
Een bank kan vragen om een verklaring zodat ze zeker weten dat ze aan de juiste persoon toegang geven om bij de bank- en spaarrekening te kunnen. Ook bij het verkopen van de woning is meestal een verklaring van erfrecht nodig. Verder kun je het document nodig hebben voor belastingteruggave, het uitkeren van de levensverzekering of voor pensioenfondsen, beleggingsmaatschappijen en andere financiële instellingen.
Bekijk ook de video voor meer informatie.
Hoe kom ik aan een verklaring van erfrecht?
De notaris maakt op verzoek een verklaring van erfrecht op. Het verzoek kan alleen worden ingediend door iemand die de verklaring nodig heeft voor het afwikkelen van de erfenis. Onze notaris doet een aantal onderzoeken. Onder andere bij de burgerlijke stand en het Centraal Testamentenregister. Op die manier brengt de notaris alle erfgenamen en de wilsbeschikkingen van de overledene in kaart.
Maak een vrijblijvende afspraak met onze notaris.
Wanneer heb ik geen verklaring van erfrecht nodig?
Je hebt niet in alle gevallen een verklaring nodig. Soms volstaat de akte van overlijden. Die ontvangen de erfgenamen via de gemeente kort na het overlijden van de naaste.
Sinds begin 2012 eisen banken geen verklaring van erfrecht meer als er aan drie voorwaarden wordt voldaan:
- Er sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap;
- De overledene niet bij testament heeft beschikt; en
- Er staat niet meer dan € 100.000,- op de bankrekening van de overledene.
De Vereniging Eigen Huis (VEH) kreeg naar aanleiding van de stikstofuitspraak van de Raad van State veel vragen binnen van ongeruste kopers van een nieuwbouwwoning. De hoogste bestuursrechter zet in deze uitspraak een streep door de zogenaamde bouwvrijstelling, die op 1 juli 2021 is opgenomen in de Wet natuurbescherming.
In strijd met Europees natuurbeschermingsrecht
Deze vrijstelling werd door het kabinet bedacht om ondanks het aangescherpte stikstofbeleid toch bouwprojecten zoveel mogelijk door te kunnen laten gaan. De hoogste bestuursrechter heeft geoordeeld dat deze vrijstelling in strijd is met het Europees natuurbeschermingsrecht. Wat de uitspraak betekent voor nieuwbouwprojecten, hangt af van de fase waarin de koper zit.
Wat betekent de uitspraak als er een onherroepelijke vergunning is afgegeven?
Als er een onherroepelijke omgevingsvergunning is afgegeven, heeft de uitspraak geen gevolgen. Een onherroepelijke vergunning betekent immers dat er geen bezwaar en beroep meer mogelijk is. Voor kopers is het wel belangrijk om er zeker van te zijn dat deze vergunning er is voordat ze naar de notaris gaan.
Wat betekent de uitspraak voor bestaande nieuwbouwprojecten?
Is de nieuwbouwwoning gekocht, maar is er nog geen onherroepelijke omgevingsvergunning afgegeven, dan kan deze uitspraak gevolgen hebben voor de bouw van de woning. Het project kan vertraging oplopen en kan mogelijk zelfs niet doorgaan.
Voor lopende en toekomstige vergunningsaanvragen moeten nu mogelijk stikstofrapporten worden opgesteld door deskundigen. Die rapporten moeten vervolgens worden beoordeeld. Om hoeveel vergunningsaanvragen het gaat, moet nog worden geanalyseerd door gemeenten en provincies. Of er een stikstofrapport moet worden opgesteld en hoe de beoordeling uitvalt, hangt af van bijvoorbeeld de grootte van het bouwproject, de omgeving (ligt het in de buurt van natuurgebieden) en of de aannemer al dan niet gebruik maakt van elektrische machines en bouwvoertuigen.
Vanaf 2023 gaat de overdrachtsbelasting voor een woning die je koopt als belegging of voor een bedrijfspand van 8 procent naar 10,4 procent. Hoe zit dat precies?
Voor een woning waar je zelf in gaat wonen, betaal je net als dit jaar, komend jaar ook 2 procent overdrachtsbelasting. Voor starters onder de 35 jaar geldt dat ze geen overdrachtsbelasting hoeven te betalen bij aankoop van hun woning.
Voor welke panden geldt het verhoogde percentage?
Voor vakantiewoningen, bedrijfspanden, woningen voor de verhuur en andere onroerende zaken waarin je niet zelf voor langere tijd gaat wonen, geldt het verhoogde percentage. Dit gaat onder andere om:
- Grond of gebouwen die je niet direct met een woning mee koopt (zoals een garage of tuin die je los koopt);
- Een tweede woning of vakantiewoning (ook een stacaravan op een vakantiepark valt hieronder);
- Een woning bestemd voor verhuur;
- Bedrijfsgebouwen;
- Een kavel waar je een woning op laat bouwen in eigen beheer;
- De gekochte steiger en het water bij een woonark.
Ik ben van plan dit jaar nog een beleggingspand aan te kopen. Hoe zit het dan met de overdrachtsbelasting?
Het moment dat de akte bij de notaris wordt getekend, is bepalend voor de overdrachtsbelasting. Stel dat je een onroerende zaak in 2022 koopt, maar de notariële levering in 2023 plaatsvindt, dan betaal je 10,4% overdrachtsbelasting. Probeer er in dat geval dus voor te zorgen dat de notariële levering ook in 2022 plaatsvindt.
Het lukt mij niet om de notariële akte te tekenen in 2022. Loop ik nu voordeel mis?
Wellicht kan de Groninger akte uitkomst bieden. Een Groninger akte is een notariële akte van levering van een onroerende zaak (bijvoorbeeld een woning of een bedrijfspand). In deze akte is een constructie opgenomen waarbij de onroerende zaak wel alvast wordt geleverd, maar de koopprijs nog niet wordt betaald. Bij niet betalen komt de eigendom automatisch weer toe aan de verkoper.
Let wel op: overweeg bij een Groninger akte wel of de extra kosten opwegen tegen het tariefvoordeel van 1 procent dat je daarmee behaalt. Daarnaast gaan veel financiers hier niet mee akkoord. Overleg altijd eerst met de bank voor je deze constructie aangaat.
